Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

8013 - E. Bjørn Jensen
Placering:IT arkiv
Tilgået:2011-05-25
Bygget:
Udgivet:
 

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

E. Bjørn Jensen
Foto: Hans Sturesson, Fyns Amts Avis.

Beskrivelse:

Skibsingeniør E. Bjørn Jensen (1928 - 2007), Svendborg


Af Jan Ebert, Danske Lystbåde bind 2

Foto: Hans Sturesson, Fyns Amts Avis.

 

     Skibsingeniør Bjørn Jensen arbejdede først på Helsingør Skibsværft og kom senere til sin hjemby Svendborg, hvor han blev værftets tegnestuechef. Tidligt fik han øje på de muligheder, finèren gav selvbyggeren for at blive billigt, men alligevel godt sejlende.

    Hans første konstruktion var en lille 4,4 kutter, som han også selv byggede det første eksemplar af og vandt en del præmier med på Svendborgsund. Så kom Mayfair-jollen i 1960 og Svendborg-jollen, der med sine 2x3 knæk nærmede sig den rundspantede form uden at blive væsentligt sværere at bygge. Samme princip med de tre knæk blev gentaget i Impala 20 minitonner, Impala 24, Impala 27 og Impala 30, men de to sidste er dog fortrinsvis bygget i glasfiber. Kun Impala 28 og Impala 36 er rundspantede, men de blev også tegnet på bestilling af de respektive bådebyggere, Th. Lind i Middelfart og Henning Stenner på Tåsinge. Som konstruktør har Bjørn Jensen lagt vægt på at forene det praktisk overkommelige med at blive godt sejlende, og det må siges at være lykkedes i sjælden høj grad. Hans både har vundet mange præmier i tidens løb, og da sødygtighed og fart sidst i 1970’erne begyndte at blive to forskellige ting, lå det ham fjernt at ofre noget af det første for at få mere at det sidste. Det er de praktiske erfaringer som flittig tur- og kapsejler, der har dikteret, hvordan hans Impala’er skulle se ud, og de har fået et tidløst, robust præg, der sikkert vil gøre dem værd at eje og sejle langt ud i fremtiden.

    I 1969 tog Bjørn Jensen tråden op fra Aage Utzon og tegnede en øvelsesjolle til søspejderne. Svendborg-jollen var af finèr på dobbelt knækspant og nem at bygge, når der blev støbt nogle lag glasfiber hen over den. Snart kom der en version med kahyt, der blev kaldt Svendborg Senior, og Poul Oddersborg kunne levere den fra sit værft i Fjellebroen for 25.000 kr. Her var den lille ”folkebåd”, som netop Svendborgsund havde så rige traditioner for – og 100 år tidligere skal en smakke-jolle nok have været lige så stor en investering for sin ejermand.

 

Konstruktionsliste (længde x bredde x dybgang – deplacement)

BJ Krydser

4,4 meter (7,05 m x 1,80 m x 1,05 m – 860 kg)

Mayfair-jollen (4,00 m x 1,55 m – 70 kg)

Impala 20 minitonner  - knækspant  (6,25 m  x 2,70 m x 1,20 m – 1.000 kg)

Impala 24 – knækspant  (7,40 m x 2,70 m x 1,40 m – 1.500 kg)

Impala 27 – knækspant  (8,35 m x 3,10 m x 1,65 m – 2.400 kg)

Impala 30 – knækspant  (9.04 m x 3,26 m x 1,70 m – 3.500 kg)

Impala 28 – rundspant  (8,62 m x 2,73 m x 1,50 m – 3.200 kg)

Impala 31 – rundspant   (9,25 m x 3.00 m x 1,60 m – 3.300 kg)

Impala 33 – rundspant   (9,93 m x 3.30 m x 1,75 m – 3.900 kg)

Impala 36 – rundspant   (11,00 m x 3,60 m x 1,90 m – 5.300 kg)

Impala 38 – rundspant   (11,60 m x 3,80 m x 2,10 m – 6.200 kg)

Svendborg-jollen ( til søspejderne)

Svendborg Senior – knækspant   (5,80 m x 2,20 m x 0,85 m – 760 kg)

Bådnyt-jollen (med Wishbone-rig)

Compass 31 (motorsejler) (9,50 m x 3,10 m x 1,50 m – 5.500 kg)

 


Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook